Praca w obsłudze klienta, czyli praca bezpośrednio z klientem, nie należy do najłatwiejszych. Nie każdy nadaje się do jej wykonywania. Oczywiście pewnych umiejętności można się zwyczajnie nauczyć. Jednak realia branży pokazują, że pewne cechy wynikające z temperamentu czy osobowości są niemal niezbędne, by wykazywać się wysoką efektywnością w obsłudze klienta.
Predyspozycje wewnętrzne to cechy charakteru, które umożliwiają osiągnięcie sukcesów w pracy. W większości są one wrodzone, nad niektórymi z kolei trzeba się nieco napracować. Doświadczenie branży pokazuje jednak, że dobry specjalista ds. obsługi klienta musi pewne cechy po prostu musi mieć.
Absolutnym „must be” jest komunikatywność. Umiejętność formułowania czytelnych dla odbiorcy wypowiedzi, ich dopasowanie do rodzaju i poziomu klienta to klucz do sukcesu w tej pracy. Łatwość nawiązania kontaktu, a także budowa relacji z klientem to wszystko dzieje się za pomocą słów.
Niezależnie czy w ramach obsługi klienta specjalista oferuje towar bądź usługi czy przyjmuje reklamacje bądź świadczy doraźną pomoc, entuzjazm i zaangażowanie są niezwykle istotne. W relacjach z klientem pozytywne nastawienie sprawia, jak dana osoba jest postrzegana przez otoczenie. Nikt z kolei nie lubi pesymistów czy malkontentów i z pewnością osoby takie nie skłonią nikogo do zakupów.
Umiejętność rozwiązywania konfliktów czy zdolności dyplomatyczne to kolejne bardzo istotne cechy w dziale obsługi klienta. W tej pracy często dochodzi do nieporozumień czy wręcz konfliktów. Od opanowania i umiejętności negocjacyjnych zależy zadowolenie klienta i jego powrót w przyszłości.