Specjalista ds. obsługi klienta i jego praca

Praca specjalisty ds. obsługi klienta może nie należy do najciekawszych, najambitniejszych i najlepiej płatnych, jest jednak niezłą alternatywą dla osób, które nie mając wyższego wykształcenia są skazane na ciężką pracę fizyczną. Specjalista ds. obsługi klienta musi się charakteryzować nie tyle wykształceniem kierunkowych i wysokimi kwalifikacjami, co odpowiednim nastawieniem do pracy i odpowiednimi cechami charakteru.

ogKażdy dobry specjalista ds. obsługi klienta powinien charakteryzować się minimum średnim wykształceniem (dużym atutem jest jednak wyższe kierunkowe), komunikatywnością, otwartością i pewnością siebie. Ponadto, każdy specjalista obsługi klienta powinien umieć sobie radzić w stresujących sytuacjach, których w tym zawodzie nie brakuje. Do pozostałych cennych elementów CV potencjalnego specjalisty należą prawo jazdy kategorii B, znajomość języka angielskiego oraz przynajmniej kilkumiesięczne doświadczenie w obsłudze klienta, np. w Call Center lub w help desku.

Wykształcenie kierunkowe, chociaż nie jest bezwzględnie wymagane, znacznie zwiększa szanse na uzyskanie pracy, ze względu na skrócenie okresu czasu niezbędnego na przeprowadzenie niezbędnych szkoleń i kursów. Do branż, które wśród swych pracowników posiadają specjalistów ds. obsługi klienta należą m.in.:

  • ogólnyinformatyka,
  • administracja,
  • outsourcing,
  • Internet,
  • E-commerce,
  • marketing,
  • reklama,
  • public relations,
  • finanse,
  • handel,
  • IT.

W zależności od posiadanych umiejętności, wykształcenia i doświadczenia specjalista ds. obsługi może liczyć na różne wynagrodzenie. Jego wysokość zależy również od branży, miasta, wielkości firmy i rodzaju polityki płacowej stosowanej przez pracodawcę. W większości współczesnych przedsiębiorstw, płaca specjalistów oparta jest na zasadzie premii za zrealizowany plan sprzedażowy. Każdy pracownik ma zagwarantowaną pewną, niewielką podstawę, do której może dorzucić profity za efektywność pracy.